Köpvillkor Privat

Bolags- och kontaktinformation: 
HAKI AB 
Glimåkravägen 4
289 72 Sibbhult, 
Organisationsnummer: 556075-5067
Tel: +46 (0)44 494 00
E-post: order@haki.se

Dessa köpvillkor gäller när du eller det företag du företräder gör en beställning från oss på www. haki.se. Avtalet på vår webbplats ingås mellan kunden (nedan kallad ”kunden” ”du” ”ditt”) och HAKI AB (nedan kallad ”HAKI” ”vi” ”oss”), och kan ingås på följande språk: danska, norska, svenska och engelska.

1. Beställning

För att handla på HAKI måste du vara minst 18 år gammal och ha ett giltigt betalningsmedel som vi accepterar.
Du väljer de varor du vill köpa och lägger dem i din "varukorg".  Du kan ändra innehållet i din varukorg ända fram till det ögonblick då du gör din beställning och du kan kontrollera varornas innehåll och pris när som helst. I samband med att beställning sker accepterar du också HAKIs villkor
Vi tar emot beställningar från privatpersoner, företag, föreningar och den offentliga sektorn. Om du uppger din e-postadress vid din beställning kommer en orderbekräftelse att skickas till dig via e-post. Vi rekommenderar att du kontrollerar att alla uppgifter i orderbekräftelsen är korrekta.  
Vi reserverar oss för eventuella fel i produktbeskrivningen, specifikation samt felaktiga priser eller felaktig information angående om en produkt finns i lager. HAKI har rätt att korrigera sådana fel, ändra eller uppdatera informationen på webbplatsen och att löpande göra produktändringar och förbättringar. Vi reserverar oss även för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på HAKI.se.
Beställningar kan inte göras per telefon.

2. Priser

Varje vara anges med pris exklusive moms som standard. Det finns alltid möjlighet att ändra detta genom att klicka i ”Exkl. moms” eller ”Inkl. moms” i momsväljaren som du hittar under priset på produktkortet alternativt uppe till höger hörnet när du är i kassan. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Eventuella skatter eller avgifter kan tillkomma beroende av det betalsätt du väljer. Läs mer om fraktvillkor här
I de fallen HAKI gör prisförändringar efter att din beställning är gjord påverkar inte det din order, utan det är köptillfällets priser som gäller.

3. Betalning

HAKI samarbetar med Svea Bank AB (publ) (”Svea”) som tillhandahåller tjänsten Checkout (”Checkout”) för att förenkla för dig som kund att handla på nätet. Genom att använda Checkout godkänner du Sveas villkor inklusive de särskilda villkor för de olika betalningsalternativen som är länkade nedan och presenteras i checkouten.
Vilket betalningsalternativ som erbjuds till dig kommer presenteras efter det att du har identifierat dig i kassan. På HAKI.se finns för närvarande följande betalningsmetoder:

Kortbetalning
SVEA Checkout Faktura privatperson
Företagsfaktura
Konto
Delbetalning
Bankbetalning
Swish
SVEA leasing

Villkor Checkout 
Betalning via faktura 
Allmänna villkor delbetalning 
Allmänna villkor konto
Allmänna villkor leasing
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation


Betalning med kort sker enligt gällande regler för online- betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. 
Vi accepterar följande kort: Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Det reserverade beloppet förs sedan över till  HAKI när varorna skickas från lagret.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sättvalidera konsumenten vid köp på nätet

Kreditprövning

Sedvanlig kreditprövning sker efter att du angivit ditt personnummer eller företagets organisationsnummer i kassan. Genom att handla mot faktura accepterar du att Svea kan komma att inhämta en kreditupplysning. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall att skickas till dig såvida upplysningen inte avser juridisk person.

4. Leverans

    Vi strävar efter att skicka alla beställningar snarast möjligt. Om en produkt har en längre expeditionstid anges detta på den enskilda produkten. Den längsta expeditionstiden per artikel avgör när en beställning skickas. Det är inte möjligt att leverera beställningen delvis. Leveransen sker med den leveransmetod som du valde i kassan och i de flesta fall med Schenker. Fraktpriset som visas i kassan avser ordinarie transportprodukt och är exklusive eventuella tilläggstjänster och ändringar. Du kommer innan ditt köp att informeras om villkor samt uppgift för frakt- och plockavgifter. 

5. Reklamation

Om det är något fel på din vara eller tjänst har du rätt att reklamera den. Kunden har alltid tre års reklamationsrätt från den dag Kunden mottar produkten. Kund som önskar göra gällande fel i produkten ska så snart som möjligt efter att felet upptäcktes kontakta oss. För att reklamationen ska vara giltig måste den göras inom skälig tid efter det att Kunden märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid.
Om kunden visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig HAKI att i första hand byta ut sådant gods och i andra hand återbetala kunden. Kunden returnerar det felaktiga godset. Kontakta kundtjänst för information och frakthandlingar.

6. Ångerrätt och returrätt - om du ångrar dig.

När du handlar på HAKI tillämpar vi Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen och du har således 14 dagars full ångerrätt. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan och inom 14 dagar måste ett returärende ha skapats från din sida.
När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. 
När du använder dig av returrätten måste du själv betala de faktiska returkostnaderna.
Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så att ångerrätten inte kan tillämpas kommer den returnerade varan inte att återbetalas och konsumenten står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.
Returer måste göras till HAKI:s kundtjänst, order@haki.se, kontakta dem via telefon eller email. Konsumenten kan ge HAKI i uppdrag att ombesörja och vidarefakturera returfrakten. Om konsumenten ber HAKI att ombesörja returfrakten gäller våra fraktvillkor för returen. Den faktiska returfrakten kommer att debiteras vid returen.
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet. Om HAKI uppdragits att ombesörja och vidarefakturera returfrakten, kommer avdrag att göras för den faktiska returfrakten.

7. Byte - om du vill ha en annan artikel

Byten måste ske genom att skapa en retur enligt ovan och sedan göra en ny beställning.

8. Tvist

Om du som kund har klagomål eller synpunkter avseende HAKIs tjänster eller produkter ska du kontakta vår kundtjänst. Skulle du sedan inte bli nöjd med hur vår hantering av ditt ärende, är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare, "Hallå konsument" eller allmänna reklamationsnämnden (ARN). 
Kontaktuppgifter:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se

9. Personuppgiftshantering

I samband med dina interaktioner med HAKI kan du komma att lämna personuppgifter. Sådan behandling sker alltid enligt gällande lagstiftning. För mer information om hur vi använder personuppgifter se vår integritetspolicy. 
Integritetspolicy - HAKI (anpassas med ehandel)
Vidare samarbetar vi med SVEA Bank AB för olika betalningslösningar. Se SVEA's dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av SVEA's personuppgiftsbehandling. Integritet, personuppgiftsbehandling | Svea Bank

10. Avtal

När du lagt din beställning och HAKI har skickat en orderbekräftelse träffas avtal om köp mellan dig och HAKI. En bekräftelse skickas ut som e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Om felaktigheter i leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig HAKI rätten att justera detta i efterhand. I enskilda fall kan HAKI komma att neka eller ändra i beställningen (exempelvis vid felaktiga uppgifter eller av andra orsaker).