Frakt- och leveransvillkor
Bolags- och kontaktinformation:
HAKI AB
Glimåkravägen 4
289 72 Sibbhult
Organisationsnummer: 556075-5067
Tel: +46 (0)44 494 00
E-post: order@haki.se

Leveransalternativ - Generellt
Från vår försäljning via haki.se erbjuder vi leveransalternativ inom Sverige. Det eller de alternativ som erbjuds anges i kassan och kan utföras av olika transportörer beroende på bland annat destination. Vi förbehåller oss rätten att byta transportör eller frakttjänst i förhållande till vad som beskrivits i checkout, i händelse av lämpligare alternativ matchar orderns förutsättningar. Kostnad för frakt anges tydligt i kassan. Vi tillämpar en förenklad modell som baserar sig på avstånd och förväntad sändningstyp.
I anslutning till respektive produktinformation anger vi hur många dagar det normalt tar från genomfört köp tills vi kan färdigställa din order för upphämtning. Därefter tillkommer våra transportörers leveranstid, vilken kan variera beroende på destination och sändningens beskaffenhet. Räkna normalt med två till fyra arbetsdagars transporttid. Om vi väsentligt överskrider angivna leveranstider har Du rätt att häva ditt köp hos oss.
I samband med att vi bokar Din transport från Sibbhult kommer Du få ett email med bekräftelse på att ordern är färdigställd, inklusive länk för spårning via vår transportör. Du behöver säkerställa att leveransen kan tas emot och kvitteras vid leveranstillfället.
Observera att flera av våra produkter, däribland våra s k färdiga ställningspaket, är skrymmande och därför med ordinarie lastbilar inte kan lossas på annat sätt än genom sidolossning med truck/kran. I de fall din order innehåller den typen av produkter så kommer du få två alternativ i kassan:
Välj ”Godstransport med möjlighet till egen lossning” om du har möjlighet att bistå med egen truck/kran för sidolossning. Detta leveransalternativ motsvarar då incoterms DPU (Delivered at Place Unloaded). Välj ”Godstransport med kranlossning” om Du saknar tillgång till egen truck. Detta leveransalternativ motsvarar då incoterms DAP (Delivered at Place).
Övriga förekommande leveransalternativ utförs enligt incoterms DAP.
Vi levererar till angiven adress, vilket innebär att det behöver vara farbar väg för tunga fordon till lossningsplatsen. Vi behöver förbehålla oss rätten att upphäva Ditt köp om det i efterhand visar sig att angiven destination inte är möjlig att nå med våra ordinarie transportlösningar. I sådana fall kommer vi omgående kontakta Dig för att erbjuda alternativa lösningar.
I händelse av att ovan nämnda förutsättningar såsom närvaro för mottag, farbar väg för tunga fordon och lossningsmöjligheter inte är uppfyllda behöver vi förbehålla oss rätten att vidaredebitera eventuella tilläggskostnader från vår transportör.
Returer och byten gäller endast privatperson
Du har möjlighet att returnera köpta produkter inom 14 dagar från att du mottagit din order från oss. Kontakta oss så ordnar vi en returtransport (såvida Du inte har möjlighet att själv återlämna köpta produkter till vårt lager i Sibbhult). Eftersom vi inte kan garantera upphämtningsdag för bokade returtransporter räknar vi med ångerrätt 14 dagar till kontakt med oss för att skapa returärende.
Returnerade produkter behöver vara i samma skick som när de mottogs. Återbetalade belopp kommer reduceras med returfraktens faktiska transportkostnader.
Reklamationer
Vid mottagande av Din order behöver Du inspektera samtliga mottagna kollin. Synliga skador skall anges på kvittenshandlingen i samband med att mottagandet signeras. Dokumentera om möjligt synliga skador med foto. Vi ber Dig därefter kontakta oss omgående för att vid behov kunna lösa ersättningsprodukter till Dig och för att vi skall kunna hantera ärendet mot vår transportör. Om du trots denna inspektion upptäcker eventuella skador i efterhand ber vi dig omgående kontakta oss. Produkter får inte returneras, kasseras eller repareras innan vårt godkännande.
Hämta själv på HAKI lager i Sibbhult
Vi bistår gärna med truck för lastning. Du ansvarar själv för lastsäkring och att Ditt ekipage är lämpligt för att transportera lasten. Vi friskriver oss från ansvar för eventuella skador som kan uppstå på fordon i samband med lastning. Kontakta oss inför hämtning om du är osäker på den färdiga orderns vikt och storlek. Medtag giltig legitimation.
Paketleverans
Vi erbjuder frakt med DB Schenkers pakettjänster i de fall vi bedömer att Din order innebär en liten sändning med vikt under 30kg/kolli. För företagsadresser kommer vi använda DB Schenker Parcel, medan vi för privatadresser använder DB Schenker Parcel Ombud. När Din sändning avgår från vårt lager kommer du att få ett meddelande med spårningslänk via SMS eller email. DB Schenker Parcel aviseras normalt inte, varför du behöver säkerställa att det finns någon som kan ta emot och kvittera försändelsen på leveransdagen. DB Schenker Parcel Ombud aviseras genom SMS varvid kod för uthämtning framgår (medtag giltig legitimation; bud uppvisar både egen och adressats legitimation). Vid outlösta paket förbehåller vi oss rätten att reducera återbetalt belopp med faktiska returfraktkostnader.
Godstransport
Vi erbjuder frakt med DB Schenkers styckegodstjänst i de fall vi bedömer att Din order kommer uppskattas till under 1 000 kg enligt DB Schenkers tjänstevillkor. När Din sändning avgår från vårt lager kommer du att få ett meddelande med spårningslänk via SMS eller email.
Detta leveranssätt aviseras normalt inte för företagsmottagare, varför Du behöver säkerställa att det finns någon som kan ta emot och kvittera försändelsen på leveransdagen.
För leverans till privatpersoner kommer sändningen aviseras inför leverans.
Vid leveranstillfället används fordon med s k bakgavellift, vilket normalt möjliggör lossning till markplan. Leverans sker till angiven adress närmaste lossningsmöjlighet (om möjligt lastbrygga; vid privat adress tomtgräns).
Godstransport med egen möjlighet till lossning; Godstransport med kranbilslossning
Vi erbjuder frakt med DB Schenkers partigodstjänst i de fall vi bedömer att Din order kommer uppskattas till över 1 000 kg enligt DB Schenkers tjänstevillkor. Detta kan även uppnås vid skrymmande sändningar med lägre verklig vikt. När Din sändning avgår från vårt lager kommer du att få ett meddelande med spårningslänk via SMS eller email. Chaufför kommer avisera leverans via telefon till angivet telefonnummer cirka 1h före leveranstillfället.
Observera att den typen av fordon som används för transporten normalt varken har kran eller s k bakgavellift. Välj ”Godstransport med egen möjlighet till lossning” om Du har möjlighet att lossa gods med egen truck/kran. Detta leveransalternativ innebär att ansvar för lossning av gods åligger Dig som köpare.
Välj ”Godstransport med kranbilslossning” om du saknar de lossningsförutsättningar som nämns ovan. Vid alternativet för kranbilslossning kommer vi att beställa kranbil för Din leverans. Detta leveransalternativ inbegriper transportörens lossning på av chaufför bedömt lämpligast plats i anslutning till leveransadressen.